زیگورات

زیگورات

عیلام. نوشته هایی درباره تاریخ و فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام ...
زیگورات

زیگورات

عیلام. نوشته هایی درباره تاریخ و فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام ...

درباره پدیده مجازی به اسم امید دانا!

امید دانا در کلیپی گفته است که بخاطر رضایت سرویس اطلاعاتی ع سعودی، مسیرش رو به اصطلاح عوض کرد، پشت نظام در آمد و فعالیت های اسلام ستیزانه اش رو متوقف کرد. انچه باعث این تغییر شده در اصل همان افکار باستانگرایانه و عرب ستیزانه اش است. فعالیت هایش رو نه بخاطر رضایت امریکا و غرب و دشمنی شان با ایران و اسلام تغییر داد؛ بلکه تنها رضایت یا سوء استفاده "عربستان" است که باعث تغییر شد. اصل ماجرا همین جاست. دانا بر اثر مطالعه و تحقیق اسلام ستیزی رو متوقف نکرد، بلکه علت چیز دیگری ست: رضایت آنچه عربها را در ذهن شووینیستی و باستانگرایانه نمایندگی می کند یعنی؛ عربستان سعودی.

مهمترین دلیل دشمنی عربستان، وجود ایران در محور مقاومت است. تعبیر بخشی از به اصطلاح ایران گرایان از محور مقاومت، توسعه سرزمینی ایران و بازگشت به مرزهای باستانی شاهنشاهی پیش از اسلام است. این است که نگاه امثال دانا به محور مقاومت و نظام جمهوری اسلامی، نگاهی توسعه محور و تجاوزگرایانه است و تلقی شان در حال حاضر از ولایت فقیه، همان سلطنت است که این بار عمامه جای تاج را گرفته. این قشر از سلطنت طلبان حتی از خاندان پهلوی هم گذر کرده اند چون امیدی به برگشت اش ندارند و فعلا جمهوری اسلامی ست که در نگاه شان، توسعه سرزمینی و قدرت گرفتن ایران رو بهتر به پیش می برد.

  داشتن چنین نگاهی به ج ا، دقیقا چیزی است که غرب و دوستان منطقه ای اش مثل عربستان سعی در تبلیغ و ترویج اش در فضای رسانه ای و کشورهای عراق و سوریه و حتی فلسطین دارند؛ با هدف بدبین کردن مردم و نخبگان آن کشورها به جمهوری اسلامی و متوقف کردن محور مقاومت، و موج سواری روی اختلافات مذهبی و قومی عرب و عجم. 

 دفاع امثال امید دانا از نظام، مهر تاییدی ست بر این ادعای دشمنان محور مقاومت و او دقیقا همین خط تبلیغی را با نگاهی دیگر پیگیری می کند. بخشی از هواداران نظام با همین هدف، سعی در جلب رضایت بخشی از جامعه بوسیله تحریک احساسات ناسیونالیستی شان دارند. چرخش دانا به این سمت هم بهترین فرصت برای یارکشی شان در مقابل بخشی از جریان اپوزیسیون و سلبریتی ها در فجازی است.

شاید در کوتاه مدت این یارکشی ها به نفع بخشی از  جریان رسانه ای نظام باشد، اما سرمایه گذاری روی امید دانا، سرمایه گذاری خوبی نیست. چون نگاه اجتماعی و فرهنگی اش با اصول نظام ج ا، شاید در برخی از جنبه ها هم پوشانی داشته باشد، اما در کل اختلاف مبنایی جدی دارد با نظامی که خود را امت گرا و غیر قومی می داند. دانا حتی در سیاست داخلی هم به ضرر جامعه ایرانی و نظام حاکم است، چون بدلیل رسوب افکار رضاخانی و پان ایرانیستی/فارسیستی، نگاه اش به تاریخ و فرهنگ اقوام ساکن ایران، همان نگاه یکسان سازِ منکر کثرت فرهنگی اجتماعی، و نگاهی سرکوبگر و ضد هویت اقوام است. این بنیادگرایی از نوع ملی یا قومی، مهمترین عامل تحریک گسل های قومی در ایران می باشد.

نظرات 3 + ارسال نظر
Ali دوشنبه 17 بهمن 1401 ساعت 22:34

سلام من فرستنده پیام های قبلی هستم ...میشه خواهش کنم نظرم درمورد آقای رائفی پور و حسن عباسی رو پاک کنید.لطفا.

Ali جمعه 21 مرداد 1401 ساعت 03:05

سلام خوبید من پیام بالا رو واسه شما ارسال کردم میشه ازتون خواهش کنم پیامم رو حذف کنید ..دلیلش اینه من درباره این اقای رائفی پور در نت خیلی مطلب گذاشتم پشیمونم و علاقه ای ندارم اسمشون رو بلد کنم .سعی دارم حتما یه روز مستقیم با خودشون صحبت کنم .و همینطور با شما به طور خصوصی با ارسال پیام در ایمیلتون صحبت کنم.

Ali پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 ساعت 14:41

سلام ..مطالبتان عالی هست ...چند پیشنهاد دارم ....ای کاش مطالبتان را در کانال تلگرام هم انتشار بدهید.تا ماندگاری بیشتری داشته باشند ...
همینطور ای کاش در مورد چهارشنبه سیاه هم روشنگری هایی بکنید که واقعا دستاویز اتهام های ناجوانمردانه شده البته هرچند هر دو طرف ایراداتی داشته اند.....
پیشنهاد آخرم به شما اینه ...که من واقعا نمیدونم چرا عربها از این فرصت یوتیوب و فضای مجازی به خوبی استفاده نمیکنند ...چرا اجازه میدهید عده ای همانند امید دانا به شما براحتی هر حرفی رو بزنند ...چرا عربها مانند رائفی پور و امید دانا و حسن عباسی(که بنده متوجه شدم برغم اینکه مثلا اقای عباسی و رایفی انسانهای نژادپرستی نیستن و در راه انقلاب مخلص هستند ولی متاسفانه کمی ظاهرا نسبت به عربها اطلاع کافی ندارند مخصوصا اقای رایفی عزیز) و......از فصای یوتیوب استفاده نمیکنند ..شما میتونید با بر پا کردن یک کانال یوتیوب به صحبت کردن و سخنرانی بپردازید در خصوص روشنگری درباره تاریخ خوزستان ..اتهامات به عربها ...فرهنگسازی در میان عربها بیان ایرادات و مشکلات خود عربها و یا مناطقشان ...اموزش زبان عربی ..آشنا کردن اونها با انقلاب اسلامی و راه های صحیح مطالبه ...آشنا کردن غیر عربها با عقاید اعراب و در کل زدن حرف دل عربها مناظره با فعالان مجازی عرب و غیر عرب حتی تجزیه طلب ها ...مناظره با تحلیلگران مخالف ایران و یا موافق ایران در جهان عرب و ....به جای اینکه تجزیه طلبها حرف عربها رو بزنند یکبار هم شما طرفداران انقلاب حرف بزنید ....میتونید بازدید های میلیونی داشته باشید با نشر انقلاب و توضیح نظام ایران و عقاید انقلاب اسلامی به سایر عربهای خارج از کشور ....
متاسفانه گاها بعضی عربها کمی سستی میکنند وگرنه راه برای همه بازه ...

سلام. ممنون از نظر و پیشنهاداتتون.
در تلگرام هم ف عال هستم و لینک پستهای اینجا رو انجا هم می گذارم اما تلگرام یک اپلیکشین است و در نتایج جستجوی گوگل، مطالبی که انجا هست نمایش داده نمی شود. شاید روزی کل مطالب وبلاگ رو هم انجا هم در یک کانال بگزارم.
درباره چهارشنیه سیاه مطالبی از دو طرف قضیه در اینترنت هست. البته طرف غیردولتی در سایتهای فیلترشده مطالب اش یافت می شود. همین باعث شده که هر روایت غیر رسمی و غیرحکومتی از ان ماجرا، تعبیر به روایت تجزیه طلبانه بشود، و کار رو برای امثال بنده سخت می کند. خودتان در جریان معذوریت ها و محدودیت ها و سوءبرداشت هایی که ممکن است بشود، باید باشید.
اما درباره فعالیت در یوتیوب و ...، هر کسی یک توانی دارد و به شخصه خودم رو مناسب کار در سطح کلیپ سازی و ...نمی دانم. در عرصه نوشتاری می توانم کاراتر باشم.
درباره امثال رائفی پور و دیگران -دانا رو کاری ندارم-، اینها هم با یک سری پیش فرض ها و یک ایدئولوژی به تاریخ، و قومیت ها و تاریخ شان می نگرند. همه شان تا حدودی بینش عوامانه دارند و معتقدم روشنگری امثال بنده برایشان فایده ای ندارد، چون آنها از قبل تصمیم گرفته اند چه چیزی بگویند تا انچه از "وحدت ملی" و "تمامیت ارضی" و "تاریخ" در ذهن دارند رو برای مخاطب شان جا بیندازند. گرچه معتقدم برخی شان به خوبی می دانند بعضی از گفتارشان اشتباه است اما "مصلحت" نمی دانند بیان کنند.
تجزیه طلبان هم گرچه بسیاری از سخنان شان درباره تاریخ و فرهنگ اقوام درست هست اما امثال مثلا رائفی پور و ...معتقدند چون این سخنان از جانب انها بیان می شود، پس حتما غلط است. توانایی انتزاع گفتار از گوینده اش رو ندارند یا نمی خواهند داشته باشند تا مبادا به روایت شان رسمیت و مشروعیت بدهند.
همانطور که می دانید انچه خیلی ها رو به سمت تجزیه سوق می دهد- در کنار مسائل اقتصادی- نفی و انکار یا تحریف هویت و فرهنگ اقوام، است. از انجایی که بین روایت رسمی و دولتی- پهلوی و پس از آن- با روایت تجزیه طلبان، و مخالفان تجزیه مثل فعالین فرهنگی مستقل - مستقل نه از سیستم سیاسی لزوما- و هویت طلب، تفاوت وجود دارد، و انچه صحیح است عموما روایت دسته دوم است، فعالین مجازی اعم از پوزیسیون و اپوزیسیون، هویت طلبان را معادل تجزیه طلبان می گیرند. این است که هویت طلبان در بیان سخنان شان چه در مجازی و واقعی، محتاط می شوند تا انگ تجزیه طلبی نخورند و ایضا تجزیه طلبان، انها رو آدم سیستم ندانند!
خلاصه فعالیت مسالمت امیز هویت طلبان که بسیاری شان با نظام هم همسو هستند، تحمل نمی شود. اثارشان مجوز نمی گیرد، از هر دو جناح حرف می شوند و... .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد