ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
مصاحبهای انتقادی از دکتر ابراهیم توفیق درباره نظریه ایرانشهری
بخش هایی از مصاحبه:
«در این مدت هر چه نظریه/فلسفهی تاریخ ایرانشهری بیشتر در منجلاب ایدئولوژی ایرانشهری فرو رفته، ضدیت خود با «کثرت» را بیشتر عیان کرده. ما از اهالی ایرانشهر چیزی جز کوبیدن بر طبل بازار آزاد و خصوصیسازی نمیبینیم، با وجود مشاهده نتایج خانمان برانداز و جامعه ستیز آن؛ جز محکوم کردن هر خواست و حرکت حقطلبانهای که بلافاصله مهر «دشمنی با ایران»، آشوبگری و تجزیهطلبی میخورد، و جز تذکر به سکوتی گورستانی در شرایطی که کشور در محاصره دشمنان همسایهاش محاصره شده است، نمیشنویم و نمیخوانیم.»
«در مورد ایدهی «ایران بزرگ فرهنگی» با وضعیت متفاوتی روبرو نیستیم. این ایدهی تاریخی وقتی قرار است بر زمین واقعیات موجود به سیاست تبدیل شود، نتیجهای جز یک استراتژی منطقهای هژمونیطلب، خطرناک و درنهایت در خدمت تداوم وضعیت جنگ نخواهد داشت؛ استراتژیای عربستیز، ترکستیز و ضد خاورمیانهای که میخواهد جانشین اسلامگرایی و شیعهگرایی موجود شود یا آن را تربیت کند و سر عقل آورد.»
«ناسیونالیسم ایدئولوژی معطوف و مرتبط به قدرت است؛ و مستقل از اینکه بر چه مواد تاریخی ای بنیاد می گیرد، نوعی از جعل است؛ حاصل گزینش دلبخواهانه ی مواد تاریخی است؛ حال چه تفاوتی میکند که این مواد تاریخی واقعی یا افسانه هستند؛ دولت-ملت از تکنولوژی های قدرتی برخوردار است که میتواند شب را روز بنماید؛ مسئله این است که این واقعیات یا افسانه ها چگونه همنشین می شوند و چه نظمی را ممکن می کنند.»
«محتوایی که ایدئولوژی ایرانشهری عرضه میکند، اصلاً جدید نیست و ناسیونالیسم ایرانی از همان ابتدا بر بنیاد آریا گرایی گفتمان شرق شناسی شکل گرفته است، توران ستیز و عرب ستیز (و اسلام - عربی ستیز) است.»
«گیرم که ملت ترک افسانهایی است «دست-و-پا» شده؛ گیرم که در دنیای اسلامی-عربی مسئله امت است و دولت ملی اصلاً موضوعیت ندارد. آیا این دست-و-پا کردنها کمترین خللی به اعمال قدرت پانترکیسم، عثمانگرایی، وهابیسم، اسلامگرایی، پانعربیسم به عنوان ایدئولوژیهای ناسیونالیستی مشروعیتبخش به دولت-ملتهای منطقه وارد میکند. اینکه بگوییم اسلامگرایی سنی-عربی نتیجهی بحران ناشی از فروپاشی خلافت و امت اسلامی در عصر دولت-ملتهاست و ربطی به ما ندارد، واقعیت اسلامگرایی شیعی، انقلاب اسلامی و چهار دهه جمهوری اسلامی را ناواقعیت نمیکند. اسلام، چه سنی چه شیعی، چه عربی چه ایرانی، همانقدر مستعد ایدئولوژیک شدن است که نژاد، زبان، ملیت و قومیت.»